14/08/05

Nikmat bertukar jadi bencana

KUALA LUMPUR: Kanak-kanak seawal usia 12 tahun atau remaja yang terbabit dalam kegiatan seks haram dengan tujuan berseronok mungkin tidak menduga nikmat yang diperoleh akan bertukar bencana.

Pakar sakit tuan, Dr Ismail Thamby, berkata golongan itu terdedah kepada penyakit kerana kebanyakan mereka hanya memberi tumpuan kepada HIV dan Aids.

“Golongan itu mungkin tidak tahu, banyak lagi penyakit boleh diperoleh melalui hubungan seks haram.

“Mereka mungkin tidak tahu apa itu gonorea dan sifilis. Lebih membimbangkan, mereka biasanya mengadakan hubungan seks dengan pasangan dikenali, menyebabkan mereka ‘rela’ tidak memakai kondom, walaupun tidak tahu latar belakang sebenar pasangan,” katanya.

Pada masa sama, Dr Ismail berkata, golongan itu hari ini semakin berani mencuba melakukan hubungan seks.

Sementara itu, Pakar psikiatri, Prof Dr Mohamad Hussain Habil, berkata mereka yang melakukan hubungan seks sebelum berkahwin akan berdepan masalah hubungan seksual apabila mendirikan rumah tangga.

Katanya, selain menimbulkan ketidakpuasan hati pasangan, perasaan bersalah mengenai kegiatan masa silam akan menghantui mereka.

“Masalah selepas berkahwin akan wujud dan akan menjadi punca pergaduhan, seterusnya menimbulkan masalah rumah tangga.

“Untuk mengatasinya, pasangan perlu mendapatkan kaunseling atau menjalani terapi bagi meredakan konflik supaya sejarah lama tidak mempengaruhi hubungan,” katanya yang juga bekas Presiden Persatuan Psikiatrik Malaysia.

Beliau berkata, yang penting, remaja khususnya perlu mengelak terjebak dan mengikut hawa nafsu sehingga sanggup menggadai diri demi kenikmatan sementara.


©The New Straits Times Press (M) Berhad

1 ulasan:

Unknown berkata...

It's really awesome post. Your post is really useful for me.
Keep update your blog.
Nikmat perkahwinan