10/10/05

Wanita & Seks: Sakit ketika bersama suami

Bersama Dr Mohd Ismail Tambi



SAYA berusia 28 tahun dan sudah melahirkan seorang bayi. Tetapi selepas bersalin, saya berhadapan dengan kesakitan setiap kali bersama suami. Saya berasa pedih, air juga kering dan tidak dapat meneruskan hubungan kami.

Selain itu, saya juga berhadapan dengan masalah keputihan. Adakah ini penyebab kepada keperitan itu?

Suriana Mochtar
Melalui e-mel


SAKIT sewaktu bersama dikenali sebagai dispareunia dan jika kesakitan itu berlaku ketika memulakan, penetrasi dispareunia ini dikenali sebagai dispareunia luaran dan jika kesakitan itu berlaku apabila ereksi mula bergerak ke dalam, dispareunia ini dikenali sebagai dispareunia dalaman.

Jika dispareunia luaran berlaku selepas bersalin ini kemungkinan akibat kulit kurang lembab atau kering atau akibat kulit yang radang akibat jangkitan kulat (keputihan semacam putih susu!) atau kuman (keputihan berwrna kelabu dan kekuningan!) dan jika geselan di parut yang sensitif. Kekeringkan kulit mungkin akibat kekurangan tahap hormon estrogen yang berlaku apabila wanita itu tidak datang haid lagi kerana menyusukan anak. Jadi perlu menggunakan bahan pelicin seperti jeli K-Y atau Top Gel setiap kali hendak bersetubuh.

Jika kesakitan itu akibat keradangan mukosa faraj pastikan infeksi dapat rawatan yang sewajar. Kemungkinan menghidap jangkitan kulat yis tinggi kepada wanita yang masih belum datang haid kerana menyusukan anak.

Infeksi lain boleh dikenali melalui pemeriksaan dan akan dapat diatasi dengan pemberian ubat nyahkuman yang khusus untuk jangkitan itu. Jika sakit akibat tergesel parut yang sensitif pastikan guna jeli anaesthetik(ubat kebas) untuk seketika dan apabila parut itu tidak sensitif lagi tidak perlu mengunakannya.