18/07/06

‘Masa yang sesuai’ sudah terjawab

KUALA LUMPUR 17 Julai – ‘Masa yang sesuai’ untuk mengumumkan tarikh pertunangan, pernikahan dan persandingan di antara Datuk Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K dan Siti Nurhaliza Tarudin tiada kaitan dengan dakwaan bahawa keluarga Siti kurang merestui perhubungan antara Datuk K dengan penyanyi No. 1 negara itu.

Sebaliknya menurut kakak Datuk K, Zaiton Mohamad Jiwa, ia merupakan spekulasi semata-mata dan hakikatnya tiada masalah timbul antara adiknya dengan keluarga penyanyi itu.

‘’Tetapi macam yang kita cakap tadilah mungkin ibu bapa dia (Siti) ambil masa sedikit. Hendak minta pendapat daripada semua ahli keluarga. Sebab keluarga Siti keluarga beradat. Dia (Siti) tidak boleh buat keputusan sendiri. Kena tanya kakak yang sulung, abang, kakak, adik...minta restu semua. Barulah pengumuman ini dibuat, ‘’ kata Zaiton kepada pemberita selepas majlis pengumuman tarikh pertunangan, pernikahan dan persandingan di antara Datuk K dan Siti di sini hari ini.

Zaiton juga berkata atas sebab inilah Datuk K dan Siti sentiasa menekankan untuk menunggu ‘masa sesuai’ setiap kali ditanya media mengenai status hubungan mereka.

Dalam pada itu, Zaiton melahirkan kelegaan dan gembiranya atas pengumuman tersebut. Katanya, seluruh keluarga lega kerana segala spekulasi dan desas-desus kini terjawab sambil mengharapkan ia tidak akan berlaku lagi.

‘’Saya sebagai kakak dan yang paling tua dalam keluarga, apa yang mampu saya lakukan ialah berdoa untuk yang terbaik kepada mereka berdua,’’ katanya.

Sementara itu kakak ipar yang juga pengurus Siti, Rozie Abdul Razak berharap peminat Siti dapat terus menyokong dan mendoakan kebahagian Siti.

‘’Sememangnya kita tahu Siti itu kesayangan ramai orang. Jadi bila dia ambil keputusan untuk berkahwin tentulah ada baik buruk. Tapi kita kena faham dia sudah 28 tahun. Seperti orang biasapun pada usia itu tentulah dah fikirkan tentang perkahwinan. Siti dengan orang lain pun tidak ada beza. Bagi dia perkahwinan dia adalah kebahagiaan dia. Jadi kita berharaplah peminat terus menyokongnya. Ini pun Datuk K ada bercakap, dia tidak akan menghalang Siti untuk teruskan. Jadi, sekarang ni cuma doa yang terbaik,’’ katanya kepada pemberita.

Bagaimanapun Rozie tidak menafikan bahawa pada peringkat awal keluarganya agak terkejut apabila mengetahui perhubungan antara Siti dan Datuk K.

‘’Pada awal tu satu keluarga sudah mengenali Datuk K. Cuma tidak termasuk lagi bab cinta-cinta tu. Tapi Siti cakap apa yang benar, dia luahkan isi hati dia, luahkan perancangan dia, kita sebagai keluarga fikir dan pada hari ini bapa merestuilah.

‘’Kita berharap Datuk K dapat beri kebahagiaan kepada Siti dan kerana itu Siti pilih dia sebagai calon dalam hidup dia. Saya harap dia boleh beri kebahagiaan kepada Siti hingga ke akhir hayat,’’ kata Rozie. [UM]