12/05/09

Roslin, Faizah sah cerai talak bain sughro

PETALING JAYA 12 Mei - Mahkamah Rendah Syariah di sini petang ini memutuskan lafaz yang dibuat jaguh badminton negara, Roslin Hashim telah mengugurkan talak terhadap isterinya, Faizah Mohamad.

Hakim Syarie, Jamil Ahmad mendapati lafaz talak yang dibuat pada pukul 10.50 malam, 11 Februari lalu dibuat Roslin dalam keadaan sedar dan lafaz tersebut adalah sorih (jelas). Sehubungan itu, lafaz tersebut telah menjatuhkan talak jenis bain sughro (talak yang tidak boleh rujuk kembali kepada perkahwinan asal).

Mahkamah juga memutuskan bahawa tidak pernah berlaku persetubuhan antara Roslin, 34, dan Faizah, 32, berdasarkan sumpah yang dibuat jaguh badminton tersebut.
Plaintif memfailkan permohonan pengesahan lafaz cerai setelah mendakwa Roslin menceraikannya di rumah ibu bapanya di Taman Puchong Perdana pada pukul 10.50 malam, 11 Februari lalu setelah bernikah pada 31 Januari lalu. ‘‘Faizah. Saya ceraikan Faizah Haji Mohamad dengan talak satu.’’

Pada 21 April lalu, Roslin menyatakan kesediaan untuk bersumpah dengan nama Allah SWT bahawa beliau tidak pernah mengadakan hubungan kelamin sepanjang 12 hari bernikah dengan Faizah sebelum meceraikan plaintif pada 11 Februari lalu.

Pasangan itu melangsungkan perkahwinan pada 30 Januari dan diraikan dalam dua majlis persandingan penuh gilang-gemilang yang dihadiri rakan taulan di Puchong dan Kota Bharu.
Kisah rumah tangga mereka menggemparkan peminat badminton tanah air apabila Roslin mengaku melafazkan cerai terhadap Faizah pada 11 Februari lalu iaitu hanya 12 hari selepas bernikah. - Utusan

Ini adalah keratan akhbar dari Utusan Online untuk tujuan dokumentasi. Pautan Perkahwinan: Majalah.Dompas.net, Dompas Network, Guided-Info.com, Artikel Sentral,Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, i-Chargezeromax.com, Manggis.info.