2/01/10

52 pasangan berkhalwat tahun baru dicekup

SHAH ALAM 1 Jan. - Sebanyak 52 pasangan dicekup Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selepas disyaki berkhalwat dalam serbuan di beberapa buah hotel murah sekitar Shah Alam, Kajang dan Klang dekat sini awal pagi ini.

Kesemua pasangan yang ditahan berusia antara 20-an hingga 30-an dengan kebanyakan mereka merupakan pekerja kilang dan pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA).

Serbuan yang dibuat dalam operasi sempena tahun baru 2010 itu bermula pukul 12 tengah malam hingga 5 pagi disertai Bahagian Penguat Kuasa JAIS, pegawai masjid negeri, anggota pihak berkuasa tempatan (PBT) dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO).

Penolong Pengarah Unit Perhubungan Awam dan Penerbitan JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani berkata, operasi bertujuan membanteras kegiatan maksiat, menguatkuasakan undang-undang syariah dan memberi kesedaran kepada masyarakat.

Beliau berkata, tumpuan operasi di kawasan hotel, tasik dan pusat-pusat hiburan.

''Serbuan di beberapa buah hotel di Klang berjaya menahan 40 pasangan dan selebihnya diberkas di Shah Alam dan Kajang.

"Pasangan yang berkhalwat akan didakwa mengikut Seksyen 29 (1a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut beliau, selain 52 kes pasangan berkhalwat, sebanyak 53 kesalahan lagi membabitkan kesalahan syariah yang lain seperti minum arak dan berkelakuan tidak sopan di khalayak ramai.

Katanya, selepas operasi selesai, hampir 100 orang yang ditahan kerana berkelakuan tidak sopan dikhalayak ramai dibawa balik ke ibu pejabat JAIS untuk diberikan kaunseling sebelum dibebaskan.

Mohd. Hidayat berkata, kesemua yang ditahan untuk kes khalwat akan didakwa di mahkamah Klang, Shah Alam dan Kajang pada Isnin depan.
Sumber: UUtusan Malaysia untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, Munakahat, Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, NikahKahwin.Co.Cc, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online.

Tiada ulasan: