5/01/10

Sosilawati kemuka bukti nikah

Oleh NORLIZA MOHAMAD ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 4 Jan. - Usahawan kosmetik terkenal, Datuk Sosilawati Lawiya yang didakwa berkhalwat pada malam tahun baru, hari ini mengakui telah berkahwin sekali lagi.

Jason Natural Cosmetics - Earth's Best Everyday Lotion, 7 oz lotionPada sidang akhbar di pejabat peguamnya, Datuk Mohd. Zaidi Mohd. Zain di Menara Mutiara, Bangsar di sini hari ini, beliau turut mengemukakan bukti iaitu dokumen pernikahannya di Songkla, Thailand pada 25 November lalu.

Menurut laporan sebuah akhbar hari ini, Sosilawati sepatutnya hadir di ibu pejabat Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Shah Alam pada pukul 9 pagi setelah diarahkan berbuat demikian bagi membantu siasatan.

Bagaimanapun, Sosilawati sehingga pukul 3 petang masih belum ke JAIS atas alasan tidak dimaklumkan secara khusus tentang tempat, waktu dan tarikh dia sepatutnya hadir untuk memberikan keterangan.

Sosilawati dan pasangannya disyaki berkhalwat setelah diserbu di sebuah kondominium yang disewa oleh pasangannya di Astana Damansara, kira-kira pukul 12.30 tengah malam (pagi 1 Januari).

Bagaimanapun menurut Mohd. Zaidi, anak guamnya pada malam kejadian hanya diberi satu notis yang memintanya hadir di tempat yang sama pada pukul 2.30 pagi, 1 Januari lalu.

Kata Mohd. Zaidi, permintaan itu jelas tidak seiring dengan kenyataan seorang pegawai JAIS dalam akhbar hari ini.

Bahkan, peguam itu juga menyifatkan, tindakan itu merupakan satu ketidakadilan bagi anak guamnya menyebabkan dia dipandang serong oleh masyarakat.

"JAIS tidak ada apa-apa bukti khusus yang mengatakan anak guam saya berkhalwat malah langsung tidak diberikan notis pertuduhan.

"Kalau ingin memanggil anak guam saya untuk hadir memberi keterangan, sekurang-kurangnya ada notis ataupun dimaklumkan menerusi telefon terlebih dahulu," katanya yang merancang menghubungi JAIS.

Tambah Mohd. Zaidi, ketika kejadian Sosilawati dan suaminya dalam keadaan biasa dan baru sahaja masuk ke dalam rumah tersebut.

Benefit Cosmetics Rush Hour"Ia seperti dirancang kerana serbuan itu dilakukan secara tergesa-gesa sehinggakan hanya maklumat peribadi anak guam saya sahaja yang diambil tetapi tidak pasangannya.

"Seolah-olah sasaran tertumpu hanya kepada anak guam saya. Ini sesuatu yang tidak adil memandangkan dia seorang ahli perniagaan dan maruahnya perlu dijaga," katanya.

Sementara itu, mengulas kejadian itu, Sosilawati memberitahu, ketika kejadian beliau langsung tidak ditanya tentang surat nikah malah hanya berdiam diri kerana tidak membawa dokumen pernikahan.

"Saya langsung tidak perasan tentang tarikh, masa dan tempat yang dinyatakan dalam notis tersebut, saya hanya menurunkan tandatangan.

"Malu saya, dua hari kisah saya ditangkap khalwat disiarkan dalam akhbar. Tiada isu berkhalwat namun apa yang berlaku menjatuhkan maruah saya.

"Ingatkan kalau diam boleh aman, rupa-rupanya jadi lebih kecoh," katanya yang bersedia ke JAIS sekiranya mendapat arahan berbuat demikian.

Ketika diminta menjelaskan personaliti suaminya, kata Sosilawati, beliau bakal mengadakan majlis perkahwinan tidak lama lagi sekali gus memperkenalkan suami barunya itu kepada media dan masyarakat.


Sumber: Utusan Malaysia untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, Munakahat, Artikel Sentral, Catatan Sekilas, Perkahwinan, NikahKahwin.Co.Cc, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online.

Tiada ulasan: