5/04/05

Wanita & Seks: Kelainan alat kelamin tidak jejaskan kesuburan

Bersama Dr Mohd Ismail Tambi

Soalan 1:
SAYA masih belajar di IPTA, berumur 22 tahun. Saya pernah belajar serba sedikit mengenai anatomi manusia. Masalah saya ialah mengenai alat kelamin (vagina).Apa yang saya perhatikan, salah satu labia minora saya agak besar berbanding yang sebelahnya seakan-akan daging terlebih. Tetapi saya tidak mengalami apa-apa masalah. Kitaran haid saya normal, tiada keputihan berlebihan atau apa-apa masalah kencing. Saya amat bimbang jika keganjilan ini mendatangkan rasa kurang selesa dalam hubungan suami isteri.Adakah ia patut dibuang (minor surgery) atau dibiar kerana ia tak mendatangkan masalah. Sejak kecil lagi labia minora saya agak besar sebelah (lebih kurang 1-2 cm), tetapi ia tidak membesar lagi sekarang.BAKAL PENGANTIN,chattingKuala Lumpur

Jawapan:
MUSTAHAK untuk mana-mana individu mengenali tubuh badannya untuk mengenalpasti keadaannya, sama ada dalam keadaan sempurna atau sebaliknya. Berkenaan anggota yang berpasangan, jarang kelihatan anggota yang berpasangan berkeadaan seimbang dan ini kelihatan sebagai perkara biasa dan bukan suatu kecacatan. Mengikut kajian individu yang mempunyai anggota yang berpasangan yang berkedudukan seimbang manusia itu diibaratkan sebagai berlian di lombong arang batu! iaitu manusia yang amat unik!Mana-mana individu boleh bandingkan anggota tubuh badan kiri dengan yang kanan dan mereka boleh dapati sekurang-kurangnya ada sedikit berbeza. Wanita itu boleh bandingkan payu dara kiri dengan yang kanan, akan nampak berbeza dari segi kedudukan payu dara, saiz, posisi puting dan bentuk.Sama juga jika anggota sulit, akan kelihatan berbeza antara bibir besar kiri dan kanan dan juga bibir kecil kiri dan kanan. Kerap kelihatan bibir kecil yang berbeza ketara, iaitu satu kecil dan warna lebih cerah dan yang lagi satu besar dan kurang cerah! Ini bukan masalah atau kecacatan. Ini suatu perbezaan struktur yang tidak memberi apa apa kesan kesihatan kepada wanita itu!Jika wanita yang mempunyai 'keganjilan' kepada bibir kecil itu telah bersuami, perkara ini tidak akan menjejaskan hubungan keintiman seksual dengan pasangan kerana ia tidak mengganggu hubungan kelamin atau mengganggu keseronokan wanita itu atau keseronokan pasangannya.Jangan risaukan perkara yang biasa itu kerana perasaan risau dan perasaan rendah diri boleh menimbulkan tekanan perasaan dan menjejaskan hubungan silaturrahim dengan pasangan. Anggaplah perubahan itu suatu keistimewaan yang Tuhan berikan kepadanya.

Tiada ulasan: