17/10/06

Awie, Arni sah bercerai talak satu

Awie & Arnie

KUANTAN 16 Okt. – Pelakon dan penyanyi popular, Awie atau nama sebenarnya Ahmad Azhar Othman bercerai talak satu dengan isterinya, Arni Nazira Anuar di Mahkamah Rendah Syariah di sini, hari ini.

Lafaz cerai tersebut dilakukan di hadapan Hakim Syarie, Abdul Wahid Md. Ali di dalam kamarnya.

Arni sebelum ini memfailkan tuntutan cerai pada 27 Julai lalu.

Sebaik sahaja keluar daripada kamar hakim, pasangan tersebut kelihatan sugul dan Arni dilihat mengalirkan air mata.

Awie diwakili oleh peguam syarie, Mastuni Mohamad, manakala Arni pula diwakili oleh peguam syarie, Rohaidah Ali.

Rohaidah ketika ditemui pemberita berkata, perceraian tersebut yang dilakukan di dalam kamar hakim dilafazkan oleh Awie menerusi persetujuan bersama kedua-dua pihak.

‘‘Mereka telah bercerai talak satu secara aman dan untuk tuntutan lain hanya akan dilakukan pada satu tarikh yang bakal ditetapkan kemudian,” katanya.

Ketika ditanya mengenai punca pasangan itu bercerai, beliau menjelaskan, alasan yang diberikan oleh kedua-dua pihak ialah tidak ada lagi persefahaman di dalam rumah tangga.

Menurut Rohaidah, Awie dan Arni boleh membuat sebarang tuntutan termasuk nafkah edah, mutaah dan harta sepencarian seperti yang telah diperuntukkan dalam enakmen.

Mengulas mengenai penjagaan anak pasangan tersebut, beliau memberitahu, keputusan itu juga akan dibuat sekali gus dengan tuntutan-tuntutan lain.

Pasangan itu yang mendirikan rumah tangga pada 1998 memiliki dua orang cahaya mata iaitu Putri Aleeya Antasha, 6, dan Putri Aleefa Antasha, 4 yang kini dipelihara oleh Arni. [UM]