19/05/09

Majlis Perkahwian Zamarul -- Diana



Oleh HARYATI KARIM haryati.karim@kosmo.com.my

PERCINTAAN selama lapan tahun antara pasangan selebriti Diana Rafar, 27, dan Zamarul Hisyam, 38, akhirnya dinoktahkan dengan sebuah ikatan pernikahan pada pagi Sabtu lalu sambil disaksikan keluarga kedua-dua belah pihak.

Mereka telah dinikahkan oleh Penolong Pendaftar Nikah Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Khairuddin Haiyon yang mewakili wali pihak perempuan iaitu abang Diana, Airul Azmi Rafar dengan mas kahwin sebanyak RM165 di masjid yang sama. Dengan sekali lafaz, Diana secara sah menjadi milik mutlak Zamarul.

Apa yang menariknya, Diana yang menerima wang hantaran sebanyak RM16,500 dan tujuh dulang hantaran berbalas sembilan turut menjadi 'ibu segera' sebaik bergelar isteri kepada Zamarul yang mempunyai dua orang anak lelaki, Izzat Haiqal, 10, dan Iqmal Haiqal 7, hasil perkahwinan terdahulunya.

Menurut Diana, meskipun mendapat anak 'segera' dia tidak pernah menganggap ia sebagai satu bebanan kerana telah mengenali anak tirinya itu sejak tahun pertama mereka bercinta, tambahan dia sudah biasa menjaga 13 orang anak buahnya.

"Rasanya tidak ada apa-apa masalah kerana hubungan saya baik dengan anak sulungnya yang dipanggil Aboy. Saya rapat dengan Aboy yang dijaga ibu Zamarul sendiri dan keluarga juga menyenangi kehadirannya apatah lagi wajahnya ada iras-iras anak buah saya sendiri.

"Dia pun jenis yang tidak banyak kerenah, mungkin sebab sudah biasa hidup berdikari. Lagipun, kalau saya dan Zamarul bergaduh, dialah yang jadi orang tengah untuk rapatkan kami semula. Sebab itu kami rapat," ujarnya yang belum pernah bertemu dengan anak kedua Zamarul yang berada di bawah jagaan bekas isterinya.



BERSYUKUR kerana akhirnya impian untuk membina rumah tangga menjadi kenyataan.


Zamarul juga menyatakan tiada bantahan daripada anak-anaknya terhadap perkahwinan itu, malah anak sulungnya yang dipanggil Aboy, diibaratkan seperti kawan baik Diana. Aboy yang mahukan mereka segera berkahwin.

"Aboy ibarat kawan baik Diana. Memang dia sangat mahukan kami berkahwin. Malah, dia asyik bertanya bila dia akan dapat adik baru," katanya dalam senyuman.

Apabila ditanya mengenai perkahwinan kali kedua bapanya, Izzat yang hadir pada majlis pernikahannya itu turut melahirkan rasa gembiranya terhadap perkahwinan itu dan berasa senang dengan kehadiran ibu baru dalam keluarganya.

"Saya suka dengan mama, dia baik. Kalau boleh lepas ni saya nak adik perempuan," ujarnya yang petah berbicara.

Sejurus selepas upacara pernikahan berakhir pada sebelah malam hari yang sama, majlis persandingan sebelah pihak perempuan berkonsepkan perkahwinan dalam taman berlangsung dengan meriahnya di Bougainvilla Garden, Shah Alam.

Ramai tetamu yang hadir pada majlis persandingannya termasuklah rakan-rakan artis seperti Datuk Siti Nurhaliza dan suami, Maria Farida, Fazura, Zizan Nin, Datuk A. Rahman Hassan, Zizie Ezette dan Serina Redzuawan .



INILAH Aboy, anak sulung Zamarul daripada perkahwinan pertamanya yang kini menjadi teman baik Diana.


Diana kelihatan jelita dalam gaun berwarna putih manakala Zamarul pula tampak segak dalam persalinan sut sedondon.

Namun, dalam senyum tawa terselit kerisauan di hati Diana, kerana dia impikan sebuah majlis perkahwinan yang sempurna.

"Kahwin-kahwin juga. Dalam hati Tuhan sahaja yang tahu betapa risaunya hati saya, tetapi alhamdulillah semuanya telah selesai dan saya bersyukur kerana semuanya berjalan dengan lancar.

"Dulu masa-masa kakak-kakak saya kahwin, saya pelik melihat mereka risau tidak tentu arah, sekarang bila saya yang kahwin saya juga mengalami perkara yang sama," ujarnya dalam tawa.

Harap Zamarul tidak berubah

Menyentuh tentang tarikh pernikahannya, Zamarul memberitahu tarikh 165 mempunyai makna yang tersendiri kerana nombor berkenaan bukan sahaja dijadikan tarikh hari bahagianya tetapi juga nilai mas kahwin dan wang hantaran kepada Diana.

"Memang ini adalah tarikh yang istimewa buat saya. Malah, angka 165 itu ada makna tersirat kerana ia membawa maksud satu ihsan, enam Rukun Iman dan lima Rukun Islam. Angka itu yang memberi kekuatan kepada kami dalam mengharungi hubungan selama 8 tahun.

"Apabila hati sudah berdetik untuk berkahwin, saya dapat rasanya bahawa dialah (Diana) orang yang tepat untuk dijadikan suri dalam hidup saya," kata Zamarul yang melamar Diana sekitar Februari lalu.



KELUARGA kedua-dua belah pihak turut menumpang gembira pada hari bersejarah pengantin.

Meskipun pernah gagal dalam perkahwinan terdahulu dan hubungan cintanya bersama Diana pernah dilanda badai kontroversi suatu ketika dahulu, Zamarul mempunyai harapan besar dalam kehidupan rumah tangga bersama Diana dan pengalaman telah mematangkan dirinya sebagai seorang lelaki, suami dan ayah.

"Harapan saya agar hubungan ini kekal sehingga ke anak cucu, kalau ada masalah hanya melalui perbincangan yang dapat menyelesaikannya kerana bukan mudah untuk kami sampai ke tahap ini.

"Dugaannya terlalu banyak dan syukur kerana kami telah bersatu sebagai suami isteri," jelasnya yang tidak akan menghalang kerjaya seni isterinya kelak.

Bagi Diana pula, dia juga mengharapkan kebahagiaan yang dianyam selama ini berkekalan dan Zamarul dapat membimbingnya ke arah yang lebih baik.

"Saya harap dia tidak akan berubah, Zamarul yang saya kenal hari ini, saya harap dia kekal untuk selamanya. Seorang yang matang, mengambil berat, penuh dengan kasih sayang. Saya yakin dia mampu menjadi seorang ketua keluarga yang baik," ulasnya.



IMPIAN Diana bersanding dengan tema 'pelamin dalam taman' akhirnya menjadi kenyataan.

Menjadi kelaziman buat pengantin baru untuk berbulan madu, namun kerana kesibukan kerja sebaik sahaja majlis persandingan di sebelah pihak lelaki yang akan berlangsung pada 23 Mei ini, agenda bulan madu masih tidak dapat ditentukan tarikhnya.

"Kami tidak rancang untuk berbulan madu sebab sibuk. Cuma rancangan kami selepas berkahwin ingin mengerjakan umrah bersama, tetapi tidak tahu bila. Perlu tengok jadual kami dulu, jika ada kelapangan, lebih cepatlah kami ke sana," kata Zamarul.



BAHAGIA terserlah di sebalik wajah ceria mereka.

Apabila ditanya jumlah cahaya mata yang diingininya, Zamarul hanya tersenyum dan memberitahu dia tidak kisah akan jumlah anaknya yang bakal dimiliki kelak.

"Saya tidak kisah berapa pun, lagi ramai lagi bagus, kalau dapat rezeki cepat alhamdulillah. Aboy pun tak sabar-sabar nak dapat adik. Ini semua bergantung kepada Allah," tuturnya sambil mengerling manja pada Diana.