17/10/08

'Saya nak pisahkan mereka'


AHMAD bersama isterinya, Mashitah Abdullah menatap kenyataan Harussani yang disiarkan Kosmo! di rumah mereka di Bagan Serai semalam. Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
ahmadsyakir.sazili@kosmo.com.my


BAGAN SERAI - Bapa kepada 'pengantin' perempuan yang kahwin koboi di Lombok Timur, Indonesia, Ahmad Abdul Hamid sudah bertekad untuk memisahkan anaknya itu dengan Nasrudin atas keyakinan perkahwinan itu sendiri tidak sah.

"Saya mahu memisahkan mereka berdua kerana seperti yang dikatakan Mufti Selangor (Datuk Seri Mohd. Tamyes Abdul Wahid) bahawa sekiranya majlis itu tidak menepati rukun nikah, ia bukan sahaja tidak sah, tetapi juga dianggap berzina.

"Siapa yang mahu anak sendiri berada dalam keadaan begitu dan saya percaya mana-mana bapa pun tidak mahu diperkotak-katikkan lelaki seperti Nasrudin," katanya ketika ditemui di rumahnya di Ladang Sungai Gedong di sini semalam.

Hati Ahmad, keluarga dan sanak-saudara mereka panas selepas anak sulung mereka, Noor Fadilah, 18, dilaporkan sudah berkahwin dengan Nasrudin, lelaki Lombok didakwa melarikannya ke daerah itu awal September lalu.

Mereka mengharapkan Noor Fadilah atau Kak Long dapat mendengar nasihat ulama, jika tidak keluarga sendiri, supaya meninggalkan Nasrudin dan pulang ke Malaysia.

"Jika apa yang terkeluar daripada mulut abah dan mak ini tidak berbekas di hati, tidak berguna satu sen pun, abah rayu Kak Long dengarlah pesan alim ulama," kata Ahmad.

Kosmo! semalam menyiarkan kenyataan Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria bahawa perkahwinan tanpa memenuhi rukun nikah itu adalah tidak sah dan sewajarnya pasangan tersebut dipisahkan.




Ini adalah keratan akhbar dari Kosmo! untuk tujuan dokumentasi. Perkahwinan dikelola oleh Syafrein Effendiuz yang juga editor Majalah.Dompas.net, Dompas Network, Guided-Info.com, dan Artikel Sentral. Dia juga mengelola beberapa blog: Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, i-chargezeromax.com, manggis.info, dan lain-lain.