29/08/06

Persandingan Siti - Datuk K meriah


Siti Nurhaliza Tarudin dan Khalid Mohd. Jiwa ceria di atas pelamin yang direka khas sempena persandingan mereka di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, malam tadi.

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Majlis persandingan penyanyi nombor satu negara, Datin Siti Nurhaliza Tarudin dan Datuk Khalid Mohamad Jiwa yang berkonsepkan ‘Persandingan Dalam Taman’ di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini malam ini berlangsung meriah dan penuh tradisi.

Majlis yang diberi julukan Wedding of the Year itu bermula pukul 5.30 petang apabila Siti Nurhaliza, 27, yang mengenakan gaun putih silk duchess satin ‘Dewi Mustika’ rekaan Khoon Hooi muncul melambai tangan kepada kira-kira 1,000 peminatnya dari balkoni tingkat 3, sayap barat KLCC berhampiran Hotel Mandarin Oriental.

Tanpa ditemani Khalid, 47, atau lebih dikenali sebagai Datuk K, Siti kelihatan terharu dan menitiskan air mata sambil melambaikan tangan kepada peminatnya selama 10 minit.

Siti bergelar isteri apabila diijabkabulkan dengan Khalid dalam majlis pertunangan dan akad nikah di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, 21 Ogos lalu.

Majlis persandingan itu disiarkan secara langsung oleh TV3 bermula pukul 9 malam.

Tepat pukul 7.45 malam, Siti yang mengenakan persalinan kebaya moden french lace dan songket (padasila) rekaan Radzuan Radziwil, menghadiri sesi penggambaran dengan Khalid di singgahsana persandingan yang direka penasihat pelamin, Kem Salleh.

Kedua-dua mempelai meluangkan masa hampir sejam bagi sesi penggambaran bersama media dan kenamaan sebelum menuju ke Dewan Pameran 1 & 2 KLCC.

Pada pukul 9 malam, kedua-dua mempelai bersanding di atas pelamin khas “Mahligai Asmara” rekaan Datuk Shah Rezza dari Nusantara Gems, yang juga perunding bagi majlis persandingan yang menelan belanja RM500,000 itu.

Seramai 2,500 jemputan termasuk golongan kenamaan dan kerabat diraja disambut dengan haruman 2,500 kuntum bunga termasuk dari jenis hydrenges, casablanca lily dan ros putih yang diimport dari Belanda dan China.

Turut menarik perhatian ialah 13 sangkar burung yang ditempah oleh Khalid yang diletakkan di hadapan 32 tempat duduk tetamu khas terdiri daripada orang kenamaan.

Kenamaan yang duduk di meja utama itu dijamu 12 menu khas dengan kos mencecah RM297,000.

Antara kenamaan yang hadir ialah Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah; Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin; Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Barieng Mohammed Salahuddin; Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Khalil Yaakob; bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Artis tempatan dan luar negara termasuk Kris Dayanti serta Hetty Koes Endang turut menghadiri majlis persandingan itu yang dimeriahkan dengan pengacara Farah Fauzana, Aidil Abdul Ghaffar, Zakiah Anas dan Ishak Nengah.

Selain pelbagai hidangan istimewa yang dinamakan sempena lagu-lagu Siti, tetamu dihiburkan dengan persembahan gamelan dan tarian serta nyanyian oleh artis tempatan seperti Ziana Zain, Ezlynn, Hijjaz, Datuk M Daud Kilau, Nash Lefthanded dan Uji Rashid.

Upacara menepung tawar pengantin didahului Sultan Ahmad Shah diikuti orang kenamaan dan keluarga mempelai sebelum diteruskan dengan majlis santapan.

Ia disusuli dengan acara memotong kek perkahwinan khas tujuh tingkat yang diberi nama “Indah Percintaan” berharga RM12,000.

Kedua-dua mempelai mengenakan persalinan rekaan Michael Ong bagi acara memotong kek. Siti memakai `English Wedding Gown’ ala Cinderella berwarna merah jambu, perak dan krim daripada kain lace serta sutera Thai.

Kejutan yang dijanjikan oleh Siti pada majlis persandingannya merupakan dendangan sebuah lagu khas untuk suaminya yang tersayang, “Cahaya Cinta” yang gubahan lagu dan liriknya hasil nukilan Siti sendiri.

Beliau tidak lupa mengundang ibu bapanya, Tarudin Ismail dan Siti Salmah Bachik untuk memotong pulut kuning sempena ulang tahun ke-38 perkahwinan mereka hari ini.

Seramai 90 krew TV3 terbabit bagi menjayakan majlis persandingan malam ini di bawah kawalan lebih 100 anggota keselamatan daripada pasukan polis dan Rela.

Majlis itu turut mendapat liputan lebih 10 wakil media Indonesia termasuk dari Trans TV, SCTV, Jawa Pos, Nova dan beberapa majalah hiburan dari negara jiran itu. [UM]