22/08/06

Siti sah jadi isteri Datuk K


Khalid Mohd. Jiwa menyerahkan mas kahwin kepada Siti Nurhaliza selepas mereka diijab kabulkan di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur, semalam.

Oleh Sadatul Mahiran Rosli dan Wan Syamsul Amly


KUALA LUMPUR 21 Ogos – Hanya dengan satu lafaz, penyanyi nombor satu negara, Siti Nurhaliza Tarudin, 27, hari ini sah menjadi isteri ahli perniagaan, Datuk Khalid Mohd. Jiwa, 47.

Siti Nurhaliza yang bertudung litup dan mengenakan busana anggun kain lace berwarna putih bertatahkan batu pertama rekaan pereka fesyen terkenal Radzuan Razwill, kelihatan tenang sebaik sahaja akad nikah selesai dilafazkan Khalid pada pukul 11.40 pagi di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta di sini.

“Insya-Allah, Siti akan menjadi isteri yang solehah, misali dan taat kepada suami serta pada masa sama menjadi wanita yang mempunyai kerjaya iaitu sebagai anak seni.

“Siti akan cuba membahagikan sebaiknya antara kerjaya dan rumah tangga, malah Datuk Khalid tidak pernah menghalang Siti meneruskan kerjaya dalam bidang nyanyian,’’ katanya pada sidang akhir selepas upacara bersejarah majlis pernikahan pertama artis Malaysia yang disiarkan secara langsung oleh televisyen negara ini.

Khalid turut menyatakan kesyukuran kerana majlis pernikahan tersebut selamat disempurnakan.

“Saya lega dan bersyukur kerana segala-gala telah selesai,’’ katanya dengan ringkas sebelum bergegas meninggalkan masjid.

Pasangan itu dinikahkan oleh Pendaftar Nikah, Cerai dan Rujuk Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Nasroddin Mat Daud dengan mas kahwin RM22,222 tunai bersamaan dengan sempurnanya kitab suci al-Quran diturunkan iaitu 22 tahun, 2 bulan dan 22 hari.

Selesai pembacaan taklik, Khalid menyarungkan cincin emas putih bertatahkan berlian bermata satu ke jari manis Siti Nurhaliza pada majlis membatalkan air sembahyang.

Selepas acara pembatalan air sembahyang, Siti Nurhaliza dua kali memeluk erat dan mencium bapanya Tarudin Ismail yang berbaju Melayu warna hijau sebelum bersalaman dengan ibu dan anggota keluarga lain, diikuti kemudiannya oleh Khalid.

Sebak bercampur gembira di atas pernikahan itu jelas terpancar pada wajah ibu bapa Siti apabila selesai sahaja upacara itu.

Tambah Siti Nurhaliza, pernikahannya hari ini merupakan fasa baru dalam kehidupannya dan insya-Allah beliau dan Khalid akan melayari keharmonian rumahtangganya dengan sabar sehingga ke akhir hayat.

“Ini adalah perkara baru dalam hidup Siti dan Siti berharap dorongan daripada Datuk Khalid serta doa daripada semua,’’ jelasnya.

Kata Siti Nurhaliza, beliau memang agak berdebar semasa dibawa ke Dewan Solat Utama untuk upacara akad nikah.

“Walaupun pada mulanya Siti agak gementar ketika dibawa ke upacara akad nikah, namun dengan berselawat dalam hati, alhamdulillah pernikahan itu berjalan baik dan akad hanya sekali dilafazkan,’’ katanya.

Terdahulu, pada majlis pernikahan itu, anak kelahiran Kampung Awah, Temerloh, Pahang itu menerima tujuh dulang hantaran berkonsepkan tradisional berwarna merah jambu, emas dan krim daripada Khalid yang dinamakan sempena nama lagu popular Siti Nurhaliza Azimat Cinta.

Hantaran itu mengandungi wang hantaran bernilai RM30,000 yang membawa maksud 30 juzuk al-Quran, halwa, kitab al-Quran dan bunga rampai, set permata Chopard, kain lace, beg tangan Louis Vuitton dan seutas jam tangan Roger Dubuis.

Siti Nurhaliza pula membalas hantaran Khalid dengan sembilan dulang berkonsepkan kontemporari berwarna perak dan hijau bertemakan lagunya Sebenar Cinta.

Ia terdiri daripada bunga rampai, kain sampin songket, butang baju Melayu, jam tangan Richard Mille, cincin, kek, tali pinggang beserta dompet, cuff links Louis Vuitton dan sepasang sut. [UM]