6/02/11

Shahriza Mahmud nikah abang Ana Raffali

PENYANYI remaja, Ana Raffali (kanan) memeluk sambil mengucapkan tahniah kepada Shahriza Mahmud selepas pelakon drama itu selamat melangsungkan perkahwinan dengan abangnya, Mohd. Khalif Saddiq Mohd. Rafali di Taman Muhibbah, Alor Setar, 5 Feb. - Utusan/KAMAL BASIR
ALOR SETAR 5 Feb. - Setelah lebih 10 tahun menjanda, pelakon drama, Shahriza Mahmud, 45, bernikah dengan penolong pengarah, Mohd. Khalif Saddiq Mohd. Rafali, 30, di Masjid Rafeah Taman Uda, di sini hari ini.

Shahriza yang berwalikan bapanya, Mahmud Ismail, 76, dinikahkan oleh imam masjid berkenaan, Zakaria Long pada majlis yang bermula pukul 11 pagi dan diadakan serentak dengan majlis pertunangan.

Dengan sekali lafaz, Shahriza sah menjadi isteri kepada Mohd. Khalif Saddiq yang juga abang kepada penyanyi, Ana Raffali dan menerima mas kahwin RM1,111 serta wang hantaran RM1,888.89.

Pasangan tersebut kelihatan berseri-seri mengenakan pakaian pengantin sedondon berwarna krim.

Pada majlis tersebut, pengantin bertukar-tukar hantaran dengan tujuh dulang daripada pihak lelaki berbalas sembilan dulang.

Majlis akad nikah diadakan secara ringkas namun meriah dengan kehadiran anggota keluarga kedua-dua mempelai termasuk Ana sendiri yang bercuti bagi menguruskan perkahwinan abangnya itu.

Shahriza yang juga penolong pengarah dan penulis skrip melangsungkan perkahwinan tersebut setelah lebih lima tahun mengenali Mohd. Khalif Saddiq.

Ini merupakan perkahwinan kedua untuk Shahriza yang pernah mendirikan rumah tangga pada 1996 sebelum bercerai lima tahun kemudian dan yang pertama bagi Mohd. Khalif Saddiq.

Ketika ditemui selepas majlis akad nikah itu, kedua-dua mereka bersyukur kerana majlis tersebut berjalan lancar.

Menurut Shahriza, dia masih terkejut kerana tidak mempercayai akan berkahwin semula.

"Kegagalan perkahwinan pertama sangat pahit dan hampir menjadikan saya takut untuk berkahwin lagi.

"Alhamdulillah kerana dipertemukan dengan Saddiq yang akhirnya membuka hati saya untuk berkahwin semula," kata pelakon yang pernah popular dengan drama bersiri Pendekar ini.

Menurut Shahriza, mereka bertemu lima tahun lepas ketika menjadi tenaga pengajar untuk Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dan Saddiq merupakan salah seorang daripada pelajarnya.

Sementara itu, majlis persandingan yang diadakan di rumah pengantin perempuan di Taman Muhibbah di sini selepas majlis akad nikah berlangsung meriah dan dihadiri lebih 800 jemputan.

Pengantin baru ini akan berbulan madu di Cameron Highlands selepas majlis perkahwinan tersebut.

Sumber: Berita Harian untuk tujuan dokumentasi. Pautan:Syafrein.com, Dompas Network, Guided-Info.com, Munakahat, Score A Programme, Catatan Sekilas, Perkahwinan, NikahKahwin.Co.Cc, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau

Tiada ulasan: