29/07/06

Pengantin Rock

Oleh Zul Husni Abdul Hamid

Avril Lavigne bagaikan hilang kata-kata apabila diajak bicara mengenai majlis perkahwinannya 15 Julai lalu

“IA akan sentiasa menjadi detik terindah dalam kehidupan yang tidak mungkin saya lupakan.” Dalam sebak yang bersisa bintang rock muda, Avril Lavigne hampir kehilangan kata-kata usai upacara pernikahannya, 15 Julai lalu.

Setahun mengikat tali pertunangan, ikatan cinta Lavigne dan Derick Whibley, vokalis kumpulan punk rock terkenal Kanada, Sum 41, akhirnya bersatu di jinjang pelamin.

Majlis pernikahan penuh tradisi itu berlangsung di sebuah estet persendirian di Montecito, California dihadiri lebih 100 tetamu keluarga terdekat dan teman rapat mempelai.

Anggun menggayakan gaun pengantin putih rekaan Vera Wang, tangannya pula kemas menggenggam sejambak mawar putih, membias kejelitaan dan raut feminin penyanyi yang popular dengan lagu, I’m With You dan Complicated itu.

Dalam debaran, penyanyi itu tenang melangkah ditemani alunan orkestra memainkan lagu nyanyian Mendelsshon, Wedding March. Sebaik disatukan, pasangan ini seterusnya diraikan dalam satu majlis ringkas.

Bagaimanapun, sesuatu yang melucukan berlaku apabila Lavigne dan suami diminta untuk menari bersama. Permintaan yang agak membingungkan seperti yang diakui Lavigne, “Kami hanya mampu terpaku di lantai tari, berpelukan dan sebagainya. Kami tidak pernah menari bersama sebelum ini.

“Ia sudah lama tidak dipraktikkan. Kali terakhir saya menari ketika menghadiri acara tarian di sekolah. Saya juga pernah menyertai teman berdansa di kelab, namun untuk tarian romantik seperti ini ia tidak lagi dilakukan orang muda,” katanya.

Biarpun mempunyai pandangannya yang tersendiri, pasangan pengantin baru itu tidak menolak permintaan itu. Penuh romantis mereka berpelukan, menari ditemani alunan lagu Iris daripada The Goo Goo Dolls yang menjadi lagu kegemaran Lavigne.

“Sentuhan lagu ini terlalu indah,” katanya, penuh ceria.

Lavigne menyifatkan upacara pernikahannya berlalu dengan sempurna dan bermakna.

“Saya kerap naik ke pentas, mengadakan persembahan dan menyanyi di depan orang ramai. Namun, suasananya tidak sama seperti majlis perkahwinan saya. Ia lebih mengujakan dan detik ini menjadi kenangan terindah dalam kehidupan saya,” katanya.

Sebaik kakinya melangkah perlahan menuruni tangga ke tempat upacara pernikahan dijalankan, air mata Lavigne mula mengalir perlahan. Namun, dia mengingatkan diri untuk tidak rapuh pada hari bahagianya itu.

“Saya cuba menahan air mata daripada gugur. Ia detik permulaan dalam kehidupan dan saya cuba bertenang. Dan saya berjaya melakukannya,” katanya.

Lavigne bagaimanapun, menolak khabar angin perkahwinan mereka dipercepatkan kerana dia sudah mengandung.

“Belum lagi, bukan dalam masa terdekat ini,” katanya.

Pasangan yang berasal dari Ontario, Kanada ini mengikat tali pertunangan di Venice, tahun lalu ketika Lavigne menjayakan konsert jelajah di Eropah.

Sibuk siapkan album ketiga

Lavigne kini dalam persiapan untuk menyempurnakan album ketiganya dan baru-baru ini, menyumbang suara untuk filem animasi, Over The Hedge membawakan karektor, Heather.

Lebih dikenali dengan imej skate punk, namun sebaik usianya menganjak 20 dia mengubah sedikit penampilan memilih gaya sofistikated dan feminin. Lavigne pernah merakamkan dua album, Let Go dan Under My Skin.

Bagaimanapun, album keduanya itu kurang menyerlah dan untuk memulihkan kembali namanya yang sedikit merudum, dia beralih ke dunia lakonan. Malah, percubaan berlakon itu juga barangkali didorong kekagumannya terhadap aktres berbibir seksi, Angelina Jolie.

“Saya mengagumi Winona Ryder dan Angelina Jolie serta ingin mencontohi mereka dalam membawakan watak serius,” katanya.

Bagaimanapun, sukar diramalkan peluang yang bakal diperolehnya kerana sehingga ini, dia belum menerima apa-apa tawaran berlakon.

“Saya mendambakan watak suram dan sukar. Sama seperti muzik yang saya bawakan dan mungkin ia menjadi satu daripada cara untuk saya meluahkan perasaan,” katanya.

PROFIL Avril Lavigne
Tarikh Lahir: 27 September 1984
Asal: Napanee, Ontario, Kanada
Album: Let Go (2002) dan Under My Skin (2004)
Suami: Derick Whibley
Tarikh Perkahwinan: 15 Julai 2006
[BH]