11/12/09

Ramai suami mengaku ‘didera’

JEDDAH: Kajian di Arab Saudi mendapati, 57 peratus suami mendakwa mereka berdepan dengan ‘balas dendam’ daripada ipar lelaki masing-masing.

Menurut kajian Pusat Kajian Sosial Roy’ah yang dibentang minggu lalu, hampir semua suami di Arab Saudi yang menghadapi masalah itu berusia di antara 20 dan 29 tahun.

Kira-kira 33 peratus suami juga mengalami keganasan daripada anak, dan hampir semua mereka berusia di antara 45 dan 49 tahun.

Data kajian menunjukkan, serangan berlaku akibat keganasan suami terhadap isteri masing-masing dalam usaha mereka ‘membuktikan kejantanan’ masing-masing.

“Anak-anak biasanya menyebelahi ibu mereka dan bertindak menghalang pihak bapa terus melakukan keganasan ke atas ibu,” kata laporan itu. - Agensi

Ini adalah keratan akhbar dari Harian Metro untuk tujuan dokumentasi. Pautan Perkahwinan: Majalah.Dompas.net, Dompas Network, Guided-Info.com, Artikel Sentral,Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, Manggis.info.

Tiada ulasan: