10/04/06

Tengku Asmawi kahwin bekas penyanyi Puteri Sinaran

KEMAMAN 8 April - Duda kepada penyanyi Allahyarham Datuk Rafeah Buang, Datuk Tengku Asmawi Tengku Hussin, 61, hari ini melangsungkan persandingan dengan seorang kakitangan Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Roslizawati Abd. Rahman di Kampung Meraga Beris, Kijal dekat sini.

Roslizawati, 27, yang bertugas sebagai penyanyi Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) merupakan salah seorang bekas finalis program Sinaran Pasport Kegemilangan 1998 terbitan TV3 dan pernah menghasilkan sebuah album berjudul Puteri-Puteri Sinaran.

Tengku Asmawi yang juga kerabat diraja Pahang dan Roslizawati selamat diijabkabulkan malam tadi di rumah pengantin perempuan di Kampung Meraga Beris.

Pada persandingan kira-kira pukul 1 tengah hari ini, pasangan berkenaan mengenakan songket pengantin berwarna hijau tua.

Sultan Terengganu, Sultan Mizan serta Permaisuri Nur Zahirah dan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah serta Sultanah Kalsom merupakan tetamu diraja yang berkenan hadir pada majlis persandingan itu.

Turut hadir kaum kerabat Pahang dan Menteri Besar Pahang, Datuk Adnan Yaakob.

Mingguan Malaysia dimaklumkan oleh ibu pengantin perempuan, Halimah Haron, 57, pihak lelaki menghantar sembilan dulang hantaran manakala pihak perempuan membalas dengan 11 dulang.

``Kami sekeluarga tidak menyangka Liza bertemu jodoh dengan kerabat diraja Pahang.

``Rasa syukur dan gembira kerana majlis ini berlangsung dengan lancar apatah lagi ia turut dihadiri Sultan Terengganu dan Sultan Pahang,'' katanya yang enggan menyatakan jumlah wang hantaran perkahwinan anaknya itu.

Sementara itu, kakak pengantin perempuan, Arina, 36, berkata, adiknya mengikat tali pertunangan dengan Tengku Asmawi pada Disember 2004.

Ditanya detik perkenalan Roslizawati dengan Tengku Asmawi, Arina berkata: ``Kami tidak pasti bila mereka berkenalan kerana Liza tidak pernah bercerita secara terperinci mengenai hubungannya dengan Tengku Asmawi.

``Liza hanya maklumkan kepada keluarga apabila Tengku Asmawi menyatakan akan menghantar rombongan meminang pada Disember 2004,'' ujarnya.

Tengku Asmawi merupakan duda kepada penyanyi veteran bersuara emas Datuk Rafeah Buang yang meninggal dunia pada 24 Julai 2002 akibat barah.

Hasil perkongsian hidup dengan Rafeah setelah menikahinya pada tahun 1971, Tengku Asmawi dikurniakan tiga orang anak iaitu Tengku Ahmad Ashraf, 33, dan Tengku Khairil Ashraf, 29, serta seorang anak angkat, Nurul Iman Saleha.

Bagaimanapun, anak ketiga pasangan itu, Tengku Amirul Ashraf meninggal dunia pada 1993 ketika berusia 11 tahun akibat kemalangan jalan raya.