9/05/06

Nasir berjaya tambat hati keluarga Samira

NASIR Hadrien Dumont dan Samira Dumont Ahmad tidak menyangka hubungan mereka yang bermula sebagai rakan sekerja berakhir ke jenjang pelamin.

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH


SIAPA menyangka perkenalan antara Samira Dumont Ahmad, 25, dan Nasir Hadrien Dumont, 32, yang hanya bermula sebagai rakan sekerja telah melahirkan bibit cinta.

Pasangan yang bekerja di Schlumberger WTA (M) Sdn. Bhd. ini tidak pernah terfikir yang jalinan persahabatan mereka berakhir dengan perkahwinan.

Dua tahun lalu, Samira dan Nasir hanya berkenalan sebagai sekadar rakan sekerja tanpa ada perasaan cinta dalam hati masing-masing.

Hubungan mereka menjadi akrab melalui ruang chatting di internet ketika Samira berkursus selama tiga bulan di United Kingdom.

Sekembalinya Samira ke Malaysia, tanpa dirancang mereka bertemu sewaktu masing-masing ingin melakukan pemeriksaan perubatan.

Kemudian, pada hari yang sama mereka menonton wayang dan mula berbicara tentang diri masing-masing. Setelah memahami isi hati masing-masing mereka mula jatuh cinta.

“Sebelum ini, perbualan kami hanya berkisar tentang hal-hal kerja. Selepas pertemuan itu, kami mula berkongsi minat dan hobi.

“Syukur sekarang kami telah disatukan,” kata Samira yang kini bertugas di bahagian kejuruteraan cawangan syarikatnya di Labuan.

Pasangan ini turut mengakui mereka sebelum ini sukar menerima dan mendekati rakan yang berlainan agama, budaya dan bangsa.

“Sebelum mengenali Samira, saya jarang berbual dengan wanita Melayu terutama mereka yang bertudung. Akhirnya saya sedar walaupun saya dan Samira berbeza dari segi budaya dan agama, kami adalah manusia yang sama,” jelas Nasir yang berasal dari Belgium.

Menurut Samira, pada peringkat awal, keluarganya memang menentang hubungan cinta mereka, tetapi keluarga Nasir lebih terbuka dan dapat menerimanya.

Begitupun, Samira dan Nasir mengambil keputusan untuk mendapatkan restu daripada kedua-dua buah keluarga terutama keluarga Samira terlebih dulu sebelum mengorak langkah seterusnya.

“Bagi saya, restu ibu bapa itu penting. Enam bulan sebelum majlis perkahwinan kami, saya pergi ke Belgium untuk bertemu keluarga Nasir. Alhamdulillah, keluarganya menerima saya dengan hati yang terbuka.

“Selepas itu, Nasir melawat keluarga saya di Kuala Lumpur. Malah, pada Hari Raya Aidilfitri yang lalu, Nasir menyambutnya bersama keluarga saya di kampung di Alor Star, Kedah,” ujar Samira.

Samira memberitahu, Nasir pandai mengambil hati keluarganya dan cepat mesra dengan adik-beradiknya yang lain.

“Selepas kunjungan Nasir ke kampung saya, keluarga saya dapat menerima Nasir. Saya begitu menghormati cara Nasir menambat hati keluarga saya,” jelas Samira.

Pasangan ini mengambil keputusan bernikah pada 18 Disember 2005 setelah berjaya mendapat restu daripada kedua-dua keluarga.

“Emak dan abang saya telah mengaturkan majlis akad nikah kami yang kemudian disusuli dengan majlis persandingan di hotel,” katanya.

Pada majlis persandingan itu, pasangan tersebut memilih konsep tradisional dan songket sebagai tema utama.

“Kami ingin mewujudkan suasana harmoni sebagai simbolik kepada satu ikatan keluarga yang membolehkan kedua-dua buah keluarga menjalin hubungan mesra sambil mengenali antara satu sama lain.

“Selain makanan tradisional, pihak hotel turut menyediakan makanan pencuci mulut cita rasa Eropah,” jelas Samira.

Menurutnya, majlis persandingan dimulakan dengan acara tarian zapin yang dipersembahkan oleh kanak-kanak yang dijemput khas dari Johor.

Atas permintaan pasangan itu juga, majlis dikendalikan dalam tiga bahasa iaitu bahasa Melayu, Perancis dan Inggeris.

Tidak seperti kebanyakan wanita sekarang yang lebih gemar memakai gaun perkahwinan yang nampak moden, Samira kelihatan menawan dengan persalinan songket.

Nasir pula kelihatan seperti pahlawan Melayu dan tampak kacak berbaju Melayu.

“Bagi saya, memakai songket merupakan pengalaman yang indah. Rekaannya yang cantik perlu diperkenalkan di peringkat antarabangsa,” jelas Nasir.

Ditanya tentang kunci kejayaan hubungan mereka, Samira dengan rendah diri berkata, mereka bukannya pasangan yang terbaik untuk memberi nasihat kerana baru sahaja berkahwin.

Namun bagi Samira, suami isteri yang mempunyai latar belakang yang berbeza perlu bertoleransi dan bertolak-ansur.

“Komunikasi juga penting dalam perhubungan. Selain itu, kursus kahwin yang diwujudkan di negara ini perlu digunakan sebaik-baiknya oleh bakal pengantin. Peluang ini amat penting untuk mengajak pasangan kita memahami keperluan dan nilai-nilai perkahwinan dalam Islam,” jelasnya.

Kini usia perkahwinan Samira dan Nasir masuk empat bulan dan seperti pasangan lain, kedua-duanya berharap mahligai yang dibina ini kekal hingga ke akhir hayat. [UM]