16/10/05

'Kahwin tetap kahwin...'

Oleh Zainuri Misfar

Siti Nurhaliza tidak lagi lari-lari. Malah ketika bertemu wartawan,dia sentiasa senyum.

SITI Nurhaliza (gambar) kali ini kelihatan lebih tenang, bersahaja dan sentiasa tersenyum seolah-olah sudah bersedia dengan pertanyaan cepu mas bila hendak menamatkan zaman bujangnya.

Walaupun penyanyi yang mendapat gelaran Biduanita Muda Negara itu masih mengambil sikap berteka teki dengan gosip majlis perkahwinannya dengan seorang ahli perniagaan yang dikatakan berlangsung tahun depan, tetapi dia tidak lagi cuba mengelak wartawan.

Apabila soalan itu diajukan kepadanya ketika ditemui di majlis pelancaran album Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London di Hotel Istana, baru-baru ini, Siti tidak menafikan atau mengesahkan berita itu.

“Bila sampai waktunya, Siti umumkan,” katanya yang dikelilingi wartawan.

Begitupun, spekulasi mengenai hubungannya dengan ahli perniagaan terkenal bergelar ‘Datuk’ seolah-olah tidak mampu diketepikan begitu saja oleh penyanyi berumur 26 tahun ini.

“Siti serahkan soal jodoh pertemuan ini di tangan Tuhan. Tak boleh kata tidak, tidak, tidak... tiba-tiba tahun depan betul-betul jadi (berkahwin). Orang kata Siti berbohong pula. Bagi Siti, kahwin tetap kahwin, tapi tak tahu bila,” jelasnya lagi.

Ditanya sama ada perkara itu memberikan tekanan kepadanya, Siti menjawab, “Inilah realiti yang Siti kena lalui. Dulu memang agak tertekan juga. Dalam situasi begini, tak boleh hendak tetapkan sesuatu sama ada esok atau lusa (mengumumkan mengenai perkahwinannya) sebab kita tak tahu apa-apa lagi. Ini menyusahkan orang yang menantinya. Sekarang kita bertawakal sajalah.”

Sementara itu Siti Nurhaliza berharap kemunculan album Siti Nurhaliza In Concert Royal Albert Hall, London dapat mengubati kehampaan peminatnya yang tidak dapat menyaksikan konsert eksklusif selama tiga jam di kota London, pada 1 April lalu.

Namun, album itu hanya boleh didapati dalam bentuk video cakera padat (VCD) atau cakera video digital (DVD) kerana ia terikat dengan syarat yang dipersetujui dengan The London Symphony Orchestra.

“Kalau nak diterbitkan dalam CD atau kaset, kita kena bayar lebih kepada mereka.

“Perjanjian antara Siti Nurhaliza Production (SNP) dengan The London Symphony Orchestra hanya membenarkan rakaman konsert itu dikeluarkan dalam bentuk VCD atau DVD saja,” katanya.

Menurut Siti lagi, album itu mengambil masa agak panjang untuk disiapkan kerana membabitkan banyak faktor seperti menunggu pita induk (master tape) rakaman konsert itu yang dipegang Royal Albert Hall dan The London Symphony Orchestra.

Selepas itu, ia melalui proses penyuntingan, memasukkan rakaman di sebalik tabir mengenai persiapan dan menjelang konsert itu diadakan.

“Siti cuba menyiapkannya secepat mungkin. Tapi ada banyak faktor menyebabkan ia jadi lewat,” jelasnya.

Album Siti Nurhaliza In Concert - Royal Albert Hall, London mengandungi 18 lagu, tidak termasuk 14 lagu yang dinyanyikan secara medley.
[Berita Harian]