16/10/05

Sembang Sabtu: Shahidan tak minat beristeri dua

SPS Income - Your Way To Success

SAYA memang ada kemampuan dan cukup syarat, tetapi bagi orang lainlah. Tak berapa minat sangat.” Itulah jawapan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim apabila diajukan soalan sama ada beliau berhasrat berkahwin seorang lagi.
Walaupun sejak dulu lagi mempertahankan peraturan suami tidak perlu mendapat kebenaran isteri pertama jika mahu berkahwin lagi, Menteri Besar Perlis itu sendiri tidak berpoligami.

“Isteri saya seorang saja dan kami gembira suami isteri. Sekarang anak kami dah besar-besar, hubungan kami lagi rapat,” katanya ketika ditemui di pejabatnya, Selasa lalu.

Bagaimanapun, beliau menafikan tidak berbuat demikian kerana takut kepada isteri.

Shahidan mengakui beliau menerima tamparan hebat apabila mempertahankan peraturan Enakmen Keluarga Islam Perlis yang menetapkan suami tidak perlu mendapat kebenaran isteri sedia ada jika mahu menambah isteri lagi.

Dalam urusan poligami, katanya, yang penting adalah syarat untuk berbuat demikian, bukan kebenaran isteri kerana mengikuti syarat yang ditetapkan dapat menjamin keadilan.

Sebab itulah, katanya, dalam peraturan di Perlis, keputusan untuk menentukan sama ada seseorang suami boleh berpoligami atau tidak diserahkan kepada hakim.

“Tetapi semua orang salah faham mengenai Perlis. Mereka ingat di Perlis ni mudah menikah. Bukan mudah menikah, tetapi kita ikut apa yang ditetapkan Kitabullah dan sunnah rasul-Nya.

“Nak menikah di Perlis sebenarnya agak ketat kerana siapa nak berpoligami kena selesaikan dulu hal harta sepencarian dengan isteri atau isteri-isterinya. Ini sudah lama dimasukkan dalam peraturan di negeri ini,” katanya.[Berita Harian]