20/07/06

Bekas isteri Datuk K fail tuntutan harta sepencarian esok

Oleh SUWARNI MOKHTAR

KUALA LUMPUR 19 Julai – Bekas isteri Datuk Khalid Mohamed Jiwa atau Datuk K akan memfailkan tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, Jumaat ini.

Peguam syarie yang mewakili Tengku Zawiyah Tengku Izham, Zulkifli Che Yong berkata, pihaknya sedang mengemas kini perkara-perkara yang telah dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.

Antara perkara dipersetujui ialah tiga buah rumah kediaman termasuk sebuah rumah di Bukit Antarabangsa di sini yang dianggarkan bernilai RM7 juta akan diserahkan kepada anak-anak manakala dua buah rumah di Damansara diberikan kepada Tengku Zawiyah.

‘‘Kami sedang menyusun dokumen-dokumen berkaitan dan pagi Jumaat nanti kami akan ke mahkamah,’’ kata Zulkifli ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Khalid, 47, bercerai secara taklik dengan Tengku Zawiyah, 43, pada 12 Mac 2005.

Pengesahan cerai taklik itu dikeluarkan oleh Mahkamah Rendah Syariah Wilayah Persekutuan di sini.

Pasangan itu mempunyai empat orang anak iaitu Mohd. Anas, 19; Mohd. Adib, 16; Mohd. Ashraf, 14, dan Mohd. Azif, 8.

Sebelum ini, status perkahwinan Khalid dan Tengku Zawiyah menarik perhatian awam apabila bekas isterinya itu memfailkan permohonan pengesahan status perkahwinan mereka pada 27 April lalu di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini.

Permohonan itu bagaimanapun ditarik balik oleh Tengku Zawiyah pada 3 Julai lalu.

Zulkifli turut menjelaskan tuntutan tersebut tidak meliputi nafkah mutaah dan hanya melibatkan harta-harta sepencarian.

Katanya, perkara berkaitan dengan nafkah mutaah akan difailkan secara berasingan sedikit masa lagi.

Khalid dijadual akan menamatkan zaman dudanya dengan Siti Nurhaliza Tarudin, 27, pada 21 Ogos ini di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta di sini. [UM]