11/07/06

Erra, Yusry sah cerai talak satu

Erra & YusriERRA Fazira dan Yusry masih akrab dan pulang bersama menaiki sebuah kereta selepas Mahkamah Rendah Syariah Petaling Jaya, semalam mengesahkan penceraian mereka.

Oleh NORAZLITA MOHD. SIES


PETALING JAYA 10 Julai
- Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini memutuskan gugur talak satu ke atas penyanyi dan pelakon popular, Erra Fazira ekoran lafaz yang diucapkan oleh bekas suaminya, pelakon dan penyanyi kumpulan KRU, Yusry Abdul Halim pada 26 April lalu.

Hakim Syarie Ghazali Ahmad berpendapat berdasarkan lafaz yang dibuat oleh Yusry, 33, pada pukul 5 petang 26 April lepas di kediaman mereka di Damansara Utama, telah jatuh talak satu rajie ke atas Erra atau nama sebenarnya Fazira Wan Chek, 32.

Sehubungan itu, Ghazali memerintahkan supaya Erra beredah tiga kali suci termasuk suci ketika bercerai.

Sepanjang Ghazali membacakan penghakiman bertulis mulai pukul 3.40 petang, pasangan itu yang diminta supaya berdiri kelihatan sering berpandangan.

Riak-riak kesedihan jelas tergambar di wajah apabila air mata kelihatan bergenang-genang di kelopak mata mereka sejurus mahkamah mensabitkan jatuhnya talak.

Pasangan itu telah diijabkabulkan pada 15 Jun 2003.

Berdasarkan persetujuan bersama pasangan itu, Ghazali juga memerintahkan supaya Yusry selaku plaintif membayar nafkah edah sebanyak RM2,000 sebulan selama tiga bulan yang berjumlah RM6,000 kepada Erra.

Dalam penghakiman bertulis hakim itu turut menyebut, Erra dan Yusry dikehendaki memenuhi prosedur biasa selepas bercerai misalnya membatalkan sijil nikah dan mendaftarkannya di mahkamah.

Yusry diwakili peguam syarie, Fahda Nur Ahmad Kamar.

Mengenakan sepasang kebaya bercorak hitam putih dan berselendang hitam manakala Yusry berkemeja biru gelap berjalur-jalur masih secocok apabila hadir dan pulang bersama-sama menaiki kenderaan pacuan empat roda berwarna hitam jenis Mercedes-Benz.

Yusry mengemukakan permohonan bagi membuat pengesahan lafaz cerai yang diucapkannya di luar mahkamah.

Dalam prosiding 16 Jun lalu, Yusri memberitahu terdapat tiga lafaz yang dibuat oleh beliau iaitu dua dalam bentuk tulisan dan satu lagi telah diucapkannya kepada Erra.

Menurut Yusry ketika menulis lafaz (pertama), beliau tiada niat (menceraikan), cuma untuk menjelaskan. Namun ketika melafazkannya, saya memang berniat untuk menceraikan Erra.

Kata Yusry, lafaz tersebut dibuat dengan rela hati dan tanpa paksaan mana-mana pihak. Dua rakannya, Syed Abu Bakar Syed Agil dan Faizal Muhaiyin mendengar dan menjadi saksi, lafaz yang dibuatnya.

Erra pula pada tarikh lalu mengesahkan yang beliau berada dalam keadaan suci dan dalam tempoh tersebut, mereka tiada hubungan kelamin.

Pada 7 Disember 2005, Erra dan Yusry membuat pengakuan terbuka kepada media bahawa mereka sudah tidak lagi tinggal sebumbung sejak beberapa bulan lalu.

Pasangan tersebut yang ditemui pemberita di luar mahkamah sejurus prosiding selesai berkata, mereka merasa lega dan bersyukur kerana semuanya telah selesai.

Erra: “Kini saya rasa lebih tenang. Kami akan berkawan baik buat selamanya.”

Disoal mengenai pembahagian harta, pasangan itu mengesahkan isu tersebut tidak timbul. [UM]