13/07/06

'Jangan rosakkan persahabatan kami'

Oleh Zul Husni Abdul Hamid


SEPERTI
tidak pernah ada peristiwa hitam yang berlaku antara pasangan artis sensasi, Erra Fazira dan Yusry Abdul Halim biarpun jauh di sudut hati, masing-masing memohon pengertian media supaya tidak lagi memperbesarkan isu perceraian mereka.

“Cukuplah... jangan dirosakkan persahabatan kami,” pinta Yusry, memohon media supaya tidak terus bertanya perkara yang menyentuh peribadi mereka.

“Kami bukan sengaja mahu menjaja cerita peribadi. Harap semua pihak faham dan kami minta maaf. Bukan tidak mahu bekerjasama tetapi pemahaman orang berbeza. Ada pihak mengatakan kami hanya berlakon, berpura-pura baik.

“Sebab itu saya enggan memberi komen apabila Erra tiada di sebelah. Saya tak nak kami dilaga-lagakan, tak nak ada yang berkecil hati nanti jadi musuh,” katanya kepada media selesai menjayakan majlis makan malam KRU Muzik Group (KMG) di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pasangan artis popular itu kembali menjadi tumpuan apabila Erra yang kebetulan menjayakan persembahan amal di hotel berdekatan, turut hadir pada akhir majlis sambutan 10 tahun KMG itu.

Pada mulanya pasangan yang baru saja mendapat pengesahan lafaz cerai mereka di Mahkamah Syariah Petaling Jaya, kelmarin cuba mengelak dari ditemubual, malah enggan untuk bergambar bersama.

Bagaimanapun, sebagai memenuhi janjinya kepada wartawan untuk memberi kenyataan apabila Erra berada di sisi, Yusry menjelaskan antara mereka masih bersahabat, biarpun ikatan perkahwinan selama tiga tahun itu diakhiri dengan perceraian.

“Kami sudah lama berkawan. Tak semestinya apabila perkahwinan tidak menjadi, kami kena bermusuh. Cuma pinta kami, cukuplah... Macam-macam yang diperkatakan, menyalahkan orang itu dan ini.

“Kami sudah mencuba untuk hidup sebagai suami isteri dan hanya setakat itu tertulis jodoh antara kami berdua. Jangan beri kami tekanan kerana kini masing-masing ada hidup sendiri,” katanya.

Sementara itu, Erra yang pada mulanya lebih banyak menyerahkan kepada Yusry untuk menjawab soalan pihak media, berharap ia adalah kenyataan terakhir yang keluar daripada mereka berdua.

“Kami perlu meneruskan hidup. Memang di luar nampak seperti tidak ada apa yang berlaku tetapi dalam hati hanya Tuhan yang Tuhan. Saya terpaksa pendam. Berilah kami ruang untuk menangani perkara ini dengan baik.

“Tolonglah jangan dibangkitkan lagi kerana saya dan Yusry tetap akan berkawan,” katanya.

Kembali bersama?

APABILA diajukan persoalan apakah mereka bersedia untuk merujuk semula, Yusry berkata, dia dan Erra menyerahkan perkara itu kepada Tuhan.

“Itu kuasa Tuhan tetapi pinta saya, janganlah kami terus dikaitkan. Itu semua memberi tekanan kepada kami. Daripada sebelum kahwin, selepas kahwin dan bercerai, banyak sangat cerita peribadi kami yang dipaparkan,” katanya.

Erra pula berkata, pada mulanya dia sendiri teragak-agak untuk datang ke acara itu kerana tidak mahu kehadirannya disalahertikan pihak yang tidak mengerti.

“Walaupun kami sudah berpisah, jangan lupa tali silaturahim yang pernah kami lalui sebagai sebuah keluarga. Apabila difikirkan apa yang saya buat ini tidak salah, kenapa harus saya

takut kepada orang lain.

“Memang ada yang memberi amaran supaya saya tidak datang. Tetapi saya hanya menghormati jemputan kerana KRU sendiri banyak berjasa dalam menaikkan nama saya,” katanya.[BH]