10/07/06

Syafinaz terlalu memilih?

Oleh Raja Nurfatimah Mawar Mohamed

Syafinaz belum sedia tempuhi perkahwinan

SEORANG
demi seorang lelaki hadir dalam hidupnya tetapi semuanya ditolak. Mereka bukannya tiada rupa atau tidak berharta tetapi belum berupaya menawan hatinya. Itulah ketentuan hidup guru vokal paling seksi, Syafinaz Selamat.

Melihat usianya kini, 33 tahun, Syafinaz sepatutnya sudah berumah tangga tetapi dia terus membujang. Adakah kerana sikapnya yang terlalu memilih?

"Memilih? Saya tak fikir begitu. Saya ini simple saja orangnya. Saya percaya, semuanya terletak pada hati. Kalau kita tidak benar-benar cintakan seseorang, mengapa perlu memaksa diri?" ujarnya.

Terbaru, timbul pula desas-desus mengatakan pensyarah vokal di Jabatan Muzik, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam dan Akademi Seni Kebangsaan (ASK) ini mula menjalinkan hubungan akrab dengan rakan sepengkritiknya, Paul Moss, selepas mereka dipertemukan dalam program realiti popular, One In A Million di 8TV.

Ada pihak mendakwa, Paul selalu `cair' dengan sikap Syafinaz malah turut menyimpan hati terhadapnya.

Apabila ditanya sendiri mengenai gosip itu, Syafinaz tergelak besar.

"Mana mungkin Paul `tergila-gilakan' saya kerana dia sudah pun beristeri? Paling-paling lebih pun, saya fikir, Paul mungkin selesa apabila kami bekerja bersama-sama dalam One In A Million. Pelik juga, dalam program itu, kami selalu berdebat dan bertekak untuk kebaikan peserta, jadi macam mana pula boleh timbul cerita kami kononnya bercinta?

"Entahlah, dunia saya masih lagi untuk kerjaya. Soal teman hidup, saya berserah kepada Allah untuk menentukannya," jelasnya kepada Bintang Popular.

Bercakap lagi mengenai rumah tangga, Syafinaz berkata, tanggungjawab sebagai isteri bukannya mudah, lebih lagi bagi wanita berkerjaya dalam dunia hiburan. Buat masa ini, dia belum bersedia memikul tanggungjawab sebagai isteri disebabkan kesibukan tugas yang makin bertambah.

"Saya tak mahu suami dan rumah tangga terabai kerana saya kesibukan saya. Akhirnya, yang jadi mangsa adalah perkahwinan. Mungkin untuk mengatasi masalah ini, saya kena bersara daripada tugas sekarang. Bila masanya saya hendak bersara, saya sendiri tak pasti," katanya yang kembali jelita tanpa pendakap gigi.

Album pop klasik jadi pilihan

SELEPAS lima tahun tiada album baru, Syafinaz sudah bersedia untuk merakamkan album solo lagi. Album berkonsep pop klasikal tetap pilihannya walaupun ramai beranggapan konsep berkenaan hanya untuk orang bandar semata-mata.

"Saya memilih komposer seperti Ajai untuk menjayakan rakaman album itu.

Saya sedar ramai beranggapan album pop klasikal hanya menjadi pilihan orang kota dan elit tetapi anggapan itu sebenarnya meleset sama sekali.

"Pernah satu ketika saya diundang menyanyi dalam satu persembahan dan apabila menyampai sebuah lagu berentak pop klasikal, ia turut diminati oleh Mat Rock.

"Sejak itu, saya mula yakin genre muzik tidak mempunyai batasan peminat. Saya juga mahu mengubah persepsi orang kita terhadap muzik pop klasikal. Ia perlukan lebih pendedahan dan dikomersialkan," katanya yang berharap akan dapat menyiapkan album berkenaan sebelum penghujung tahun ini.

INFO SYAFINAZ:

# Syafinaz Selamat, dilahirkan pada 11 Januari 1973 di Pontian, Johor tetapi dibesarkan di Batu Pahat.

# Beliau mula menyanyi sejak di bangku sekolah iaitu ketika berusia tujuh tahun. Selain menyertai pertandingan nyanyian di peringkat sekolah dan daerah Batu Pahat, Syafinaz sering menerima undangan RTM untuk rancangan kanak-kanak.

# Selain bergelar penyanyi, penyanyi bersuara soprano itu memikul tiga tanggungjawab sekali gus iaitu sebagai pensyarah vokal di Jabatan Muzik, Fakulti Seni Persembahan, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor, pensyarah Akademi Seni Kebangsaan (ASK) serta vokal master untuk Koir Kebangsaan Malaysia.

# Pengkritik tetap program One In A Million ini merakamkan album pertamanya, Syafinaz pada 1989 diikuti, Ingin Bersamamu (1999) dan Syyh... (2001).

# Selain nyanyian, Syafinaz, 33, pernah mencuba bakat lakonan menerusi teater muzikal Rubiah. [BP/BM]