10/07/06

Datuk K bebas menikahi Siti

Bintang Popular : Variasi

Datuk K bebas menikahi Siti


PERNIKAHAN yang bakal termeterai antara ahli perniagaan, Datuk Khalid Mohamad Jiwa atau Datuk K dengan penyanyi terkenal, Siti Nurhaliza Tarudin terus diperkatakan sepanjang minggu ini. Selagi Siti mahupun Khalid belum membuat pengumuman rasmi mengenai tarikh pernikahan mereka, selagi itulah pelbagai spekulasi diperkatakan peminat. Apakah tarikh terbaru yang disebut-sebut itu ialah 21 Ogos ini?

Menurut sumber terdekat dengan pasangan itu, Siti dijadualkan membuat pengumuman rasmi pada bila-bila masa saja, sejajar kenyataan Khalid sebelum ini yang dilapor akan mengumumkan tarikh majlis perkahwinannya sekitar Julai ini.

Spekulasi terbaru menerusi laporan muka depan sebuah akhbar tabloid Khamis lalu, memberitahu Siti berkemungkinan akan bermadu jika dia berkahwin dengan Datuk K dalam masa terdekat.

Ini berikutan Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur masih belum mengesahkan kes cerai membabitkan Datuk K dengan isterinya Tengku Zawyah Tengku Izham.

Sehubungan itu, Unit Perhubungan Awam, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menerusi kenyataan akhbarnya bertarikh 6 Julai lalu, menafikan dakwaan laporan tabloid berkenaan yang mengatakan aktres terkenal, Siti Nurhaliza terpaksa bermadu jika mahu meneruskan perkahwinannya dengan Datuk K.

Pihak Jais dimaklumkan bahawa pihak bekas isteri Datuk K, Tengku Zawyah pada 3 Julai lalu, sudah menarik balik permohonan untuk menentukan kesahihan dari segi syarak sama ada berlaku rujuk atau sebaliknya di antara kedua pihak di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

Justeru, surat perakuan cerai yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Wilayah Persekutuan (Jawi), Kuala Lumpur pada 13 April 2005 adalah sah dan berkuat kuasa. Sehubungan itu, Datuk K adalah bebas untuk memohon kebenaran bernikah dengan sesiapa tanpa perlu mendapatkan kebenaran berpoligami.

Buku kisah cinta Datuk K - Siti laris!

SELAIN itu, kisah percintaan Siti dan Datuk K menjadi bahan penulisan terbaru penulis buku politik, Syed Hussein Alwee Alattas (SH Alattas @ Pak Habib).

Pak Habib dalam bukunya yang berharga RM10 senaskah itu seolah-olah mengesahkan perkahwinan di antara Siti dan Datuk K akan dilangsungkan Ogos ini. Ia juga memaparkan status Datuk K sebagai duda yang sudah bercerai taklik dengan Tengku Zawyah.

Menurut sumber yang sama, Datuk K tidak menyangka buku berkenaan begitu cepat memasuki pasaran dan kini ia mudah diperoleh di kedai buku sekitar Jalan Masjid India, Kuala Lumpur.

Mengenai hak penyiaran majlis persandingan Siti dan Datuk K yang dikatakan akan berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur Ogos ini yang hanya diperoleh stesen satelit Astro, sumber berkenaan berkata, perkara berkenaan belum ada sebarang perbincangan rasmi.


PEMINAT begitu tertarik meneliti kandungan
buku tulisan S H Alattas.

Sementara itu, satu lagi khabar angin menerusi e-mel ialah sebentuk cincin emas putih bertatah dua butir berlian yang diberi nama Bague Coeur Toiet Moi Diamants (bermaksud Permata Hati Kamu dan Saya) yang dianggarkan berharga kira-kira RM460,000. Ia pernah dipamerkan di Chaument, Paris dan dikatakan sudah dibeli Datuk K untuk Siti bersempena hari perkahwinan mereka.

Mengulas mengenai perkara berkenaan, sumber berkenaan turut menafikan perkara yang tersebar di Internet itu.

Kini, baik Siti mahupun Datuk K hanya membilang hari untuk menyambut hari bahagia mereka. Difahamkan undangan untuk golongan VIP dan istana sudah dilayangkan. Kita tunggu apa perkembangan selanjutnya.