10/12/09

Ibu tidak boleh paksa anak gadis kahwin

ADAKAH Islam membenarkan seorang ibu memaksa anaknya berkahwin dengan orang yang tidak dipersetujui anaknya?

GADIS BUNTU

Kuala Lumpur


ISLAM tidak memberi kebenaran kepada ibu untuk memaksa anak perempuannya berkahwin dengan sesiapa pun lebih-lebih lagi orang yang tidak dipersetujui anaknya.

Dalam Islam, hanya wali daripada ahli keluarga lelaki berhak memberi kebenaran berkahwin. Wali terbahagi dua, wali mujbir iaitu bapa atau datuk daripada sebelah bapa hingga ke atas kepada seseorang gadis dan wali bukan mujbir iaitu wali-wali selain daripada bapa dan datuk atau semua wali bagi janda.

Secara umumnya, wali mujbir boleh mengahwinkan anak perempuannya yang masih dara, baik yang sudah cukup umur atau belum cukup umur tanpa perlu meminta izin gadis terbabit.

Bagaimanapun, terdapat syarat tertentu perkahwinan dapat dilangsungkan, antaranya tidak ada permusuhan antara wali mujbir dengan gadis, tiada juga permusuhan antara gadis dengan lelaki yang akan dinikahinya, pasangan lelaki dengan perempuan itu sekufu dan mas kahwin kepada gadis sanggup dibayar pengantin lelaki.

Walaupun begitu, wali mujbir disunatkan untuk meminta izin terlebih dulu daripada anak gadisnya. Tanda setuju termasuk diam atau tersenyum. Sekiranya wali terbabit bukan wali mujbir, wali mestilah meminta izin terlebih dulu daripada gadis.

Ini adalah keratan akhbar dari Harian Metro untuk tujuan dokumentasi. Pautan Perkahwinan: Majalah.Dompas.net, Dompas Network, Guided-Info.com, Artikel Sentral,Catatan Sekilas, Perkahwinan, Tokoh, Usahawan Maya, Cyber Ilmu, Riau, Banners to click!, My Biz Online, Manggis.info.

Tiada ulasan: